dag 05 - vad är kärlek

... Fortsätter nu efter ungefär hundra år med denna 30-lista, fick ett ryck och ville skriva, såå. 

Kärlek är inte dina föräldrar.
Det är inte dina syskon eller din pojkvän eller flickvän eller dina vänner eller ditt husdjur eller musiken du lyssnar på.
Det är inte hur löven ändrar färg på hösten.
Det är inte tårarna du gråter eller svartsjukans svindel eller skratten du inte kan hålla tillbaka.
Det är inte att ligga vaken hela natten eller att inte kunna äta eller att rodna eller bli helt rusig eller skriken och förvirringen.
Kärlek är känslan allt det här kan resultera i. Just därför att det blandas ihop med allt det här och så mycket mer skapar förvirring. Det får oss att gå vilse och känna oss som den ensammaste ensamma och ingen, ingen skulle någonsin kunna förstå.
Men det kan faktiskt många, kanske inte exakt, för ingen kan någonsin förstå helt hur någon annan tänker, men det betyder inte att vi ska vara rädda för att prata.
Kärlek ska inte heller blandas ihop med det själviska ha-begäret. För att äga och älska är inte detsamma. Man kan inte äga någon annan och ägande är inte heller en känsla.
För mig är nog kärlek, enklast förklarat, att vilja öka någons lycka, medan vänskap och medkänsla är att vilja minska någons lidande. Där ligger nog skillnaden för mig.
Ökar en persons lycka gör du inte genom att tvinga någon att stanna hos dig även om du vill ha den där, i ditt liv och hos dig, för det är allt annat än att göra denne lycklig.
Många talar också om kärlek och att vara kär som samma sak, det gör inte jag, att vara kär är även det något fantastiskt komplext, men det ska jag inte gå in på nu.
Kanske har jag helt fel, kanske vet jag inte alls vad jag snackar om och kanske har du en helt annan bild än mig, men det gör ingenting. Man behöver inte veta allt nu, inte kunna allt på en gång.

Kommentarer
Postat av: Sara N

Återigen sitter jag & läser igenom din blogg vännen & måste bara säga att du kan verkligen skriva, du fångar en med ditt skrivande. En mycket bra & fin blogg!



Detta va jävligt bra skrivet av dig. Du beskriver det på ett väldigt bra & ingående sätt som annars kan va svårt att få fram, men du lyckas verkligen!



Kram Sara

2011-11-08 @ 19:05:58
URL: http://www.nogg.se/megadeathgirl

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0